1ste reisverslag Filipijnen: 13- 22 dec. 2015 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 1ste reisverslag Filipijnen: 13- 22 dec. 2015 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

1ste reisverslag Filipijnen: 13- 22 dec. 2015

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

22 December 2015 | Filipijnen, Manilla

Hallo allemaal,

Hier zijn dan mijn eerste belevenissen uit de Filipijnen:

13 december 2015 is het zover dat mijn reis kan beginnen. Nog net aanwezig kunnen zijn op de verjaardag van mijn zus en daarna door mijn broer naar Schiphol gebracht. Om 21.15 gaat het vliegtuig de lucht in. Het valt op dat vele Nederlandse mannen een Filipijnse vrouw hebben. Na een korte tussenstop in Taiwan vliegen we door naar Manilla waar we met een geringe vertraging op maandag 14 december om 20.00 uur arriveren. Gelukkig stond iemand mij op te wachten die me naar het Oasis Paco park hotel bracht. Ik maakte meteen kennis met het drukke verkeer in Manilla en de kerstsfeer hier.( 90% van de bevolking is hier katholiek) Aangekomen op mijn hotelkamer kreeg ik een telefoontje dat de beklimming van de Taal vulkaan niet kon doorgaan de volgende dag omdat er een Typhoon raasde over een deel van de Filipijnen. Als alternatief werd een sightseeing met een gids door Manilla aangeboden.

Dinsdag 15 december: Manilla.
We bezoeken de bezienswaardigheden van Manilla zoals de oude Spaanse wijk Intramuros met het Fort Santiago en het Rizal park, verder de Agustin kerk , een museum en een cultureel gebouw. Jammer genoeg regent het de hele dag. De temperatuur is 25-28 graden waardoor het samen met die vochtigheid benauwd aanvoelt. Verder is Manilla niet echt de moeite waard om te bezichtigen: veel verkeer, oude verwaarloosde huizen, bedelende kinderen etc.

Woensdag 16 december:
De hele dag zit ik in de auto die me brengt van Manilla naar BANAUE (460 km ten noorden van Manilla). Jammer genoeg kan ik onderweg niet genieten van de rijst en suikerrietplantages en van het Cordillera gebergte aangezien het ook nu de hele dag flink regent. Het is eerder slaapverwekkend.
Om 16.30 uur arriveren we in hotel Banaue: een mooi groot houten hotel midden in de bergen. JHelaas is er ook nu alleen (beperkt) wifi bereik in de hal bij de receptie en geen T.V. op de kamer. Aangezien het hier al om 17.30 uur donker is en het slechts 15 graden is en het regent ben je gedwongen om je vertier binnenshuis te zoeken. Hopelijk is het morgen droog als ik dan een 2 daagse trekking over de rijstterrassen ga maken.

Donderdag 17 december:
Met een tricyclet (soort tuktuk) en een jeepney (minibusje) rij ik samen met gids Johny naar BATAD via smalle berg weggetjes waar nog de nodige plassen water op staan a.g.v. de vele regen die naar beneden is komen vallen. Maar vandaag is het op een beetje miezel na zo goed als droog. Ook de nevel lost gelukkig op zodat we een prachtig uitzicht hebben over de rijstterrassen. In Ramon homestay, waar ik ook overnacht, kan ik een deel van mijn rugzak inhoud achter laten. Via trappen en kleine paadjes klimmen we tussen de rijstterrassen omhoog. Er zijn nu maar enkele toeristen. Ook zijn slechts enkele boeren bezig met het uitzetten van de rijst plantjes. Ze staan met de blote voeten in het water. Hier bevinden zich 6000 km2 rijstvelden en ze bestaan al sinds het begin van de jaartelling, dus 2000 jaar verbouwen ze hier op precies dezelfde wijze rijst. 1x per jaar wordt hier geoogst in de maanden juli/ augustus. Verder worden hier ook aardappels verbouwd. Verspreid staan wat huisjes bij elkaar waar gezinnetjes wonen. Wat een rust vergeleken met Manilla. Ook bezoeken we de Tappia waterval waar nu extra veel water naar beneden komt. In de homestay waar ik overnacht tref ik ook nog 2 Nederlandse studentes en 1 Australische aan. We mogen aanschouwen hoe hier een kip wordt geslacht die we later gebraden op ons bord kregen opgediend. Voor het eerst heb ik rijstwijn gedronken wat niet echt lekker is.

Vrijdag 18 december:
Na het ontbijt bestaande uit pannenkoeken en een omelet starten we weer met een pittige wandeling bergopwaarts. Daarna met een busje terug naar mijn hotel in Banaue waar ik een douche kan nemen en de overige bagage op kan pikken.
Vervolgens zijn we in 3 uur tijd met de auto naar Bontoc gereden. Het was de bedoeling dat we naast Banga An nog 2 andere plaatsjes zouden bezoeken, maar dat feest ging niet door omdat de weg verspert was door een aardverschuiving. Doch de route was prachtig tussen de bergen en de rijstterrassen die ook wel " de trappen naar de hemel" worden genoemd. Het weer is iets beter dan gisteren. In BONTOC krijg ik nog de gelegenheid om een museum te bezoeken met voorwerpen en afbeeldingen van stammen van het Centrale Bergland.
Vervolgens rijden we door naar SAGADA waar ik 2 dagen verblijf in het Masferre Inn hotel. Ik krijg een telefoontje van het agentschap die mijn reis in de Filipijnen heeft geregeld, met het aanbod dat ik evt. toch nog naar de TAAL VULKAAN zou kunnen gaan als ik 1 dag eerder in Manilla terug zou zijn maar dat koste me dan wel 11000 pesos of te wel 225 euro. Ik vond dit een veel te hoge prijs en middels wat onderhandelen zakte ze wel in prijs tot 7900 pesos (150 euro) maar desondanks vond ik het veel te veel. Doch het zat me niet lekker. Ik heb toen
' s avonds nog een mail gestuurd naar Namaste reizen in Nederland, waar ik mijn reis geboekt heb, waardoor ik het toch nog voor elkaar heb gekregen om voor slechts 2000 pesos dinsdag naar de Taal vulkaan te gaan. Nu was het in mijn voordeel dat het hier 7 uur later is dan in Nederland, want daardoor kwam mijn mail vrijdag middag nog bij hun in Nederland binnen en konden zij nog actie ondernemen. Het is frisjes in Sagada, de lange broek en regenjack komen weer goed van pas. Dit slechte weer wordt veroorzaakt door de moesson en nog een staartje van de tyfoon.

Zaterdag 19 december.
Vandaag breng ik in Sagada een bezoek aan de SUMAGING CAVE. Dit is een druipsteen grot. Dieper in de grot moet je gedeeltelijk door water baden en daardoor zijn de stenen spek glad en is het oppassen geblazen om niet te vallen. Daarna bewonder ik in de ECHO VALLEI de Ifago begraafplaatsen die bestaan uit " hangende doodskisten" tegen de rotswand. Heel bijzonder om te zien.
Daarna loop ik door naar een kleine waterval, wat niet echt spectaculair was.
Al met al heb ik de bezienswaardigheden van Sagada wel na 1 dag gezien en ben ik blij dat mijn verblijf hier met 1 dag ingekort word dankzij de " Taal vulkaan toegift".

Zondag en maandag 20 en 21 december:
2 reis dagen. Zondag met de locale bus in 6 uur tijd van Sagada naar BAGUIO gereden, waar ik overnacht in het Golden Pine hotel. Het is een drukke grote stad met een enorm groot Burnham park . Het is al helemaal in de kerstsfeer en het is hier extra druk omdat het zondag is en veel mensen vrij zijn wegens kerstvakantie. Iedereen wenst je op straat al happy christmas.
De Filippijnen zijn trouwens erg vriendelijk en behulpzaam. En de meesten spreken vrij goed Engels.
Maandag heb ik ' s ochtends nog tijd om over de grote markt te lopen en de mooie kathedraal te bewonderen waar net een huwelijk tussen een Europese man en een Filipijnse schone werd ingezegend. Daarna met de bus naar Manilla. Het lukte niet om het bus ticket van morgen in te wisselen voor een ticket van vandaag. Dus ik moest een nieuw buskaartje kopen. Er waren wel 80 mensen voor me. Maar ik had geluk, want de vriend van een meisje waarmee ik aan de praat raakte was bijna aan de beurt bij de kassa en die heeft ook voor mij een kaartje gekocht. Daar had ik wel massel bij, maar desondanks kon ik pas met de bus van 16.50 uur mee, dus dat was 4 uur wachten. Gelukkig had ik mijn e-reader bij me en heb ik al lezend in het zonnetje mijn tijd in een parkje doorgebracht. Het was een lange busrit, omdat er weer veel verkeer op de weg zat. Middernacht om 12.30 uur kwamen we pas in Manilla aan. En toen weer met een taxi naar het hotel.

Dinsdag 22.december:
Na een korte nacht ga ik alsnog naar de TAAL VULKAAN, die vorige werk niet doorging wegens de tyfoon. Het weer is inmiddels opgeknapt: het is droog, licht bewolkt en 30 graden in Manilla. In 2 uur rijden we naar de TAAL VULKAAN. Daar steken we met een banca /boot het meer over en beklimmen te voet de vulkaan in 1 uur. De meeste mensen doen dit zittend op een paard. Boven heb je prachtig zicht op een groen krater meer. Toevallig tref ik daar ook nog de 2 Nederlandse meisjes die ik ook in Batad heb gesproken. Weer terug beneden kon ik genieten van een heerlijke lunch met rijst, gemengde groenten, kip, tilapia vis en watermeloen. Daarna weer terug naar het hotel. Vanavond moet ik vroeg naar bed want om 3 uur vannacht brengt een taxi me naar de luchthaven want om 6.50 uur vlieg ik naar Vietnam.

Dit waren mijn belevenissen in de Filippijnen.
Zoals ik al schreef wonen hier bijzonder vriendelijke mensen, maar mij valt het wat tegen qua natuur en cultuur. Maar misschien ben ik al te veel verwend.

Ik wens jullie alvast prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.

De groeten van Francine

  • 22 December 2015 - 12:20

    Riet En Nico:

    Hallo Francine,
    Dank voor je eerste verslag, je bent druk aan het reizen en heb niet zo lekker weer.
    Wij wij wensen je beter weer in Vietnam. Ook wensen we jou fijne kerstdagen en een goed nieuwjaar met veel reisplezier.
    Groetjes Nico en Riet

  • 22 December 2015 - 12:59

    Mirjam:

    Hoi Francine,
    Je duikt meteen in het avontuur! Gelukkig heb je de tyfoon zelf niet zo meegemaakt ; de berichten erover in de krant waren ernstig/heftig.
    Veel plezier in Vietnam en fijne, bijzondere, kerstdagen en een goede jaarwisseling!
    Groetjes,
    Mirjam

  • 22 December 2015 - 13:02

    Nardy Bleeker:

    Mooi verslag om te lezen. Fijn dat het goed met je gaat.
    Geniet er maar weer van.
    Ook wij wensen jou fijne kerstdagen en een gezellige jaarwisseling.

    Paul en Nardy

  • 22 December 2015 - 14:17

    Ria S:

    Hallo Francine
    Nou je zit er al meteen midden in. Gelukkig maar dat je zo'n ervaren reizigster bent. Jammer dat je nog een staartje van de moesson te pakken had. Dat scheelt toch ook veel in zo'n soort land.
    Goede reis in Vietnam. ook voor jou prettige feestdagen en de beste wensen voor 2016 en natuurlijk een voorspoedige reis. Ria S

  • 22 December 2015 - 16:03

    Marian:

    Hoi Francine,

    De aanhouder wint: dat typeert je ;-). Je niet laten bedonderen.
    Ik heb je schilderij nog altijd niet ontvangen, maar dat komt wel.

    Toen ik jou sprak vrijdag voor je vertrek was ik al niet top fit: nou 3 dagen later lag ik in het ziekenhuis met 40+ koorts. Vermoeden van nierbekkenontsteking, maar niet de heftige pijnklachten die daarbij horen. Na 3 dagen verblijf inmiddels gelukkig weer thuis en de koorts is in ieder geval weg. Blijft de vraag wat de oorzaak was.

    Ook ik wens je hele fijne kerstdagen toe en zie uit naar je volgende verslag over Vietnam (hoog op mijn eigen wensenlijstje).

    Groetjes
    Marian

  • 22 December 2015 - 17:54

    Elwin :

    Fijne feestdagen, hopelijk bied Vietnam je meer.

    Groet Elwin

  • 22 December 2015 - 19:32

    Jacqueline:

    hallo Francine,

    heb net je verslag gelezen.
    ik vroeg me al af waar je was.
    Je bent meteen al het avontuur in gedoken.
    het is mooi om te lezen, dat je het goed naar de zin hebt en dat je alsnog mooie dingen hebt gezien.
    het is ook leuk om een beetje kerst mee te krijgen,want dat hoort er toch ook bij
    ook fijn om een e-reader bij je te hebben om wat tijd te doden.
    verder gaat hier alles zijn gangetje, we wensen je nog veel plezier voor de komende tijd,fijne kerstdagen en een goed 2016.
    groetjes van Henk en Jacqueline

  • 22 December 2015 - 22:23

    Cokita:

    Hoi francine,
    Wat heerlijk dat je weer op reis bent.
    Wat leuk om je reisverslagen weer te lezen, zo
    Reizen we met je mee.
    Hele gezellige dagen en groetjes van ons allemaal!
    Colita

  • 23 December 2015 - 15:26

    Arjan:

    Hoi Francine,
    Wat fijn weer een eerste reisverslag. En wat heb je gelijk alweer veel meegemaakt. Goede reis naar Vietnam. Ben alweer benieuwd naar je ervaringen daar!
    Groet,
    Arjan

  • 24 December 2015 - 16:15

    Nardy:

    Hai vakantieganger,
    ik wens je een warme Kerst en geniet.
    Groetjes Nardy

  • 25 December 2015 - 16:59

    Harry:

    Fijne dagen en geniet van Vietnam.
    Groet Wilma en Harry

  • 26 December 2015 - 21:55

    Loes:

    Francine wat ontzettend leuk om je te volgen. Kijk nu al uit naar je volgende verslag. Geniet en fijne feestdagen als je er wat van mee krijgt.

  • 30 December 2015 - 16:45

    Els En Louis:

    Hoi wereldreiziger. We genieten op afstand een beetje met je mee........Hele fijne jaarwisseling in Vietnam!

  • 31 December 2015 - 15:25

    Pieter, Thea:

    Jij begint het nieuwe jaar wel natuur- en kleurrijk, te zien aan de prachtige en bijzondere foto's. Dat wensen we je ook voor de rest van 2016.
    Hartelijke groeten,
    Pieter, Thea

  • 08 Januari 2016 - 12:28

    Fransje :

    Hallo Francine,
    Door de drukke tijden nu pas een reaktie. Nog de beste wensen voor 2016!! En wat een leuk reisverslag en leuke foto's. Heel veel plezier in Vietnam (als je daar nog steeds zit) en kijk uit naar je volgende reisverslag.
    Groetjes,
    Fransje

  • 13 Januari 2016 - 19:58

    Betty Langendoen:

    wat is dit bijzonder Francine, erg mooi, volgens mij geniet je enorm
    lieve groet van Betty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Actief sinds 28 Nov. 2015
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 11862

Voorgaande reizen:

13 December 2015 - 26 April 2016

2de Azie reis

Landen bezocht: