2de reisverslag: VIETNAM, 23 dec. - 15 jan. 2016 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 2de reisverslag: VIETNAM, 23 dec. - 15 jan. 2016 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

2de reisverslag: VIETNAM, 23 dec. - 15 jan. 2016

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

15 Januari 2016 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Het is altijd leuk om iets van het thuisfront te horen.
Ik heb maar even gewacht met het plaatsen van dit verslag tot de laatste dag in Vietnam zodat jullie in z' n geheel mijn belevenissen in Vietnam kunnen lezen. Ik hoop dat het jullie kan boeien.

Woensdag 23 december. Ho Chi Minh
Midden in de nacht om 2.30 uur moet ik opstaan omdat om 3.00 uur een taxi me oppikt om me naar de luchthaven van Manilla te brengen voor de vlucht naar Ho Chi Minh / Saigon in Vietnam. Er zijn veel mensen al op straat lopend in hun t shirt.
Het is 2,5 uur vliegen met als ontbijt rijst, vis of rundvlees en gebakken ei . Ik zou het thuis niet eten als ontbijt, maar hier smaakt het prima.
Meteen maar geld gewisseld: veel papier met nauwelijks waarde: 100.000 Dong is ongeveer 4 euro . Op de luchthaven van Ho Chi Minh staat een gids en chauffeur mij op te wachten. Ik krijg zelfs kleine kerstgeschenken van hun.
In het Ruby River hotel is mijn kamer geupgraded: het is een pracht kamer met een lits jumeaux waar wel 4 personen in kunnen liggen.
Ook hier is het behoorlijk warm: 31 graden.
Saigon is een mooie stad met veel Frans georiënteerde gebouwen : de Notre Dame kathedraal , het postkantoor en een wandelpromenade a la de Champs Elysée.
Jammer dat hier zoveel brommers en scooters rijden. Zij rijden je zelfs van de sokken op de stoep en de politie laat het gewoon toe ( maar zij fluiten wel voor een kind die op een bloembak staat).
Op straat word je veel aangesproken door verkopers en motortaxi' s (was in de Filipijnen helemaal niet).
Hier is het nu 6 uur later dan in Nederland ( scheelt 1 uur met de Filipijnen).

Donderdag 24 december; Ho Chi Minh
Heerlijk geslapen in het grote bed en daarna genoten van een perfect ontbijt buffet op de 9de verdieping van het hotel: wat een luxe !
Daarna 4 pagoda's te voet bezocht met behulp van een kaart.
In Vietnam is 85% van de bevolking bekend met het boeddhisme. Maar ik sluit af met een kerstviering in een katholieke kerk om 17.00 uur. Ik heb " stille nacht" in het Nederlands hardop meegezongen. Terug op mijn hotelkamer komt zelfs de kerstman een cadeautje brengen in de vorm van een kerst koek. Erg leuk !

Vrijdag 25 december: Mekong Delta - VINH LONG
Op deze 1ste kerstdag ga ik naar de Mekong Delta. Het is 3 uur rijden met de auto over een afstand van 156 km waar we belanden in VINH LONG. Samen met een gids van 72 jaar bezoeken we eerst de grote markt waar veel , voor mij onbekende groenten en fruit worden verkocht. Daarna gaan we met een sampan / boot varen over de Mekong en brengen een bezoek aan de Tien Chau pagoda en aan een lokale pottenbakkerij waar ze handmatig schalen en potten maken van klei. Bij een ander eiland leggen we aan waar ze Vietnamese muziek spelen op o.a. 1 snaar, en kunnen we genieten van groene thee en vers fruit. Op een volgende locatie maken ze rijst popcorn en rijst/ kokos koekjes en snoepjes, die erg lekker smaakten. Op het eiland waar ik verblijf in een homestay bevindt zich ook een tuin met bonsai boompjes. Daar hebben we samen ook nog een fietstocht tussen de bananen bomen gemaakt en een herenhuis bezocht van een rijke familie. In de homestay logeren nog 2 Franse gezinnen . Ik mag daar, met behulp van de gastvrouw " springrolls" maken ( velletje rijstpapier gevuld met een ragout van vlees en groenten) en een soort oliebollen gevuld met garnalen. Beiden worden gefrituurd. Smaakt goed ! Daarna stond op het menu een mix van rijst en pasta met kip en rundvlees. En meloen na. Met andere woorden " een echt kerstdiner" bij een buiten temperatuur van 28 graden om 19.00 uur. Er zitten wel veel muggen ( geen malaria muggen) dus flink met Deet insmeren en slapen onder een klamboe. De gids vertelt me over de Fransen in Vietnam, het communisme en de Vietnam oorlog. Heel interessant !

Zaterdag 26 december: Mekong delta - Kan Tho
Vandaag varen we door smalle kanalen van de Mekong met een roeiboot. Daarna bezoeken we met de sampan / lange motor boot de drijvende markt waar de boeren hun producten verkopen. Vervolgens gaat de tocht verder met een auto naar CAN THO. Dit is de grootste stad van de Delta. Hier krijg ik een rieten bungalow aan het water met balkon, douche en toilet.
Achter op de scooter van de zoon van de eigenaar rijden we naar een paar pagoda' s, een vrij nieuwe tempel en de centrale markt. Hier is het heerlijk om op een scooter te zitten bij een temperatuur van 32 graden, want er rijden nauwelijks auto' s en er zijn minder motors/ scooters/ brommers dan in Ho Chi Minh city. Ik heb genoten !. In de homestay wordt het avondeten opgediend buiten op grote ronde tafels. Het is een internationaal gezelschap en de voertaal is Engels. Ook nu moeten we zelf springrolls en envelopjes maken met de vis/ groenten die op tafel staan.
Daarnaast is er rijst, pasta, een grote vis, rauwkost etc. Het smaakt perfect die Vietnamese keuken.!

Zondag 27 december: van Kan Tho naar Hoi An.
Voordat ik doorreis naar Hoi An bezoek ik eerst de grootste floating market / drijvende markt van de Mekong Delta in CAI RANG. Hier worden vanaf boten fruit en groenten verkocht. Een mooi gezicht !! (doch minder kleurrijk en toeristisch aantrekkelijk dan in Thailand). Daarna word ik met de auto naar Ho Chi Minh city gebracht waar ik in 1 uur tijd naar DANANG vlieg en daarna naar HOI AN wordt gebracht. Het is hier minder warm, gemiddeld 25 graden. Ik verblijf het in de Betel Garden homestay. Het is een geweldig adres: mooie grote kamer, 2 zwaantjes op mijn bed, schaaltje vers fruit en als klap op de vuurpijl kreeg ik, samen met de andere gasten, een gratis diner aangeboden. Lekker en gezellig met Nederlanders ( waarvan een gezin in Rusland woont) Fransen en Australiërs.

Ma.28, di. 29, wo. 30 december: 3 dagen in Hoi An:
Hoi An is een pittoresk stadje met mooie koopmans woningen, een imposante Japanse brug ( 16de eeuw), veel water, en het is 's avonds gezellig verlicht met lampionnetjes. Het staat ook bekend om het laten maken van maatkleding. Er lopen meer buitenlandse toeristen dan dat ik elders in Vietnam heb gezien.
Van de 3 dagen is 1 dag bewolkt, 1 dag regent het tot 15.00 uur en 1dag is het zonnig bij een gemiddelde temperatuur van 25 graden. Twee dagen heb ik gefietst m.n. op het platteland, tussen de rijstvelden van Van Thang waar boeren bezig zijn met het klaar maken van het rijstvelden met de tractor of met een waterbuffel. De rijstvelden bestaan nu nog uit water/modder veldjes, maar tegen de oogsttijd in september/oktober schijnen ze gifgroen te zijn. Verder heb ik uiteraard het strand van Cua Dai gezien en een pottenbakkers dorpje bezocht en een terra cotta museum. Prachtig wat ze van aardewerk kunnen maken.

Donderdag 31 december: Hue
' s Ochtends met een bus met luxe ligstoelen van Hoi An naar HUE gereden. Het is een mooie route langs de kust, maar het weer wordt er niet beter op want het gaat regenen. Aangekomen in HUE ga ik met al mijn bagage op een scooter-taxi naar mijn hotel VILA HUE voor slechts 15.000 Dong ( 0,60 eurocent).( beetje riskant was het wel)
Het hotel en mijn kamer zien er perfect uit. Het is tevens een opleidingsplaats voor studenten . Ter ere van oud en nieuw krijgen alle gasten gratis 2 consumptie bonnen en een nieuwjaarswens met koekjes.
Warm aangekleed met fleece jack en lange broek bezoek ik de grote overdekte Dong Ba markt. Alles is hier veel goedkoper dan in zuid Vietnam. Op straat werd ik aangesproken door 2 studenten medicijnen die graag hun Engels wilden oefenen en verbeteren: leuk ! Verder heb ik de oude jaarsavond rustig doorgebracht. Hier in Vietnam vieren ze pas 8 februari nieuwjaar (Tet).

Vrijdag 1 januari: HUE.
Vandaag heb ik de " Imperial City" = de keizerlijke stad met de citadel, de verboden stad met het keizerlijke paleis (Thai Hoa palace gebouwd van 1804-1833 uit de Nguyen dynastie) bezocht. Het was echt de moeite waard !! Het is ommuurd, ligt in een park en bestaat uit honderd gebouwen zoals een fort, hallen, tempels, poorten en bruggen. Daarna heb ik 5 km gelopen langs de Perfume / Song Huong rivier om de Chua Thien Mu pagoda te bezoeken. Ook de moeite waard!. Toevallig was ik getuige van een huwelijk inzegening in een pagode. Ziet er wel anders uit dan bij ons. Het was vandaag 24 graden en licht bewolkt en wat zon. Prima weer om actief te zijn.

Zaterdag 2 januari: HUE
Vandaag heb ik een fiets gehuurd en verschillende keizerlijke graven / tombes bezocht in de omgeving. Ze liggen op een afstand van HUE , variërend van 5- 16 km. Helaas regent het de hele middag en fietsen met een poncho aan is niet zo prettig. Mijn humeur zakte dan ook tot onder het vriespunt. De meeste Vietnamezen verplaatsen zich met een brommer of scooter. Ze lappen de verkeersregels aan hun laars, maar banen hun weg door maar flink te claxonneren. Desondanks kun je hier goed fietsen.

Zondag 3 januari: van HUE naar Dong Hoi:
Met de auto rij ik naar DONG HOI , op 175 km afstand van HUE.
Dong Hoi (ligt midden in het Karsgebergte. Hier verblijf ik in het Chay Lap homestay in Bo Trach, aan de rand van het Phong Nha nationaal park). De familie bestaat uit moeder Lai (65 jr), vader Khai (67 jr), oma, 2 zonen waarvan Nong (28jr) en schoondochter. Ze spreken en verstaan alleen maar Vietnamees, alleen de zoon spreekt 2 woorden Engels. Het is hier echt behelpen met handen en voeten. Ik ben aanvankelijk hun enige gast en heb een houten bungalow tot mijn beschikking. Het ligt behoorlijk afgelegen en iedereen staart me aan of zwaait naar me. Ik ben blij als een Australische familie arriveert met een gids die wel Engels spreekt. Die kan me uitleggen hoe ik bij de diverse grotten kan komen. Om 19.00 uur hebben we gezamenlijk het avondeten genuttigd met vis, varkensvlees, rijst etc.: erg lekker. Daarna nog heerlijk buiten op mijn terras kunnen lezen.

Maandag 4 januari: Dong Hoi:
Samen met de Australiërs en minibus ga ik naar de PARADISE CAVE, prachtige druipsteengrotten die pas 5 jaar opengesteld zijn voor het publiek. Het was de bedoeling dat ik ' s middags op de fiets van het gastgezin naar de Phong Nha Caves zou gaan, maar dat ging niet door want het was een oud en versleten beestje. Dus toen heb ik maar een flinke wandeling in de omgeving gemaakt en het reilen en zeilen van de bewoners gade geslagen en genoten van de Kars bergen.
' s Avonds willen ze dat ik mijn bungalow ga delen met een jong stel uit Canada, maar dat heb ik geweigerd omdat ik de toezegging had dat ik een eigen huisje zou krijgen, maar vooral omdat er totaal geen privacy was in de vorm van een afscherming. Gelukkig hebben ze een alternatief gevonden voor het Canadese stel.

Dinsdag 5 januari: Dong Hoi
Vanochtend leek het erop dat het een rustige wandeldag zou worden totdat ze me om 17.00 uur op zouden pikken om me naar de trein met bestemming Hanoi te brengen, maar het viel heel anders uit. Tijdens de wandeling bedacht ik me dat ik net zo goed in 3 uur tijd naar de PHONG NHA op 14 km afstand zou kunnen lopen Na 1 uur gewandeld te hebben kreeg ik een lift van een Vietnamese man die 15 jaar in Duitsland had gewerkt. Ik vertrouwde hem meteen toen ik hoorde dat hij Franse kerkmuziek hard aan had staan. Met een gedeelde boot zijn we de prachtige druipsteen grotten ingevaren. Om 14.15 uur liep ik weer terug. Ik vraag voor alle zekerheid nog de weg naar DONG HOI, waar volgens mijn schriftelijke informatie mijn homestay bevindt. Doch ze sturen mij een weg op die ik eigenlijk niet herken en zeggen dat de afstand daar naar toe 40 km is. Dit vond ik al vreemd. Gelukkig stopt er na 1 uur lopen een motor taxi die me voor 100.000 Dong (4 euro) naar DONG HOI wil brengen. Daar aangekomen kent niemand mijn homestay. Vanuit een restaurant heb ik contant gezocht met mijn agentschap. Toen bleek dat mijn homestay in BO TRACH ligt, in een ander district en 60 km van Dong Hoi afligt. Toen heb ik maar gevraagd of ze mijn bagage in mijn homestay wilde opgaan halen en naar DONG HOI brengen want daar moest ik toch de trein hebben van 18.45 uur naar Hanoi. Uiteindelijk is alles goed gekomen. Ik heb vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet en ik kreeg zelfs nog een etentje ( Vietnamees food) aangeboden door mijn gids. Zij hebben me met bagage en al afgeleverd bij de trein. Daar heb ik nog 2 uur gezellig gepraat met een Vietnamese man in mijn coupé voor 4 personen. Hij verzorgt de in- en export van schoenen tussen China en Polen. Ook hij is ontevreden over het beleid van de Vietnamese regering en het heersende communisme. Er is veel vriendjes politiek en corruptie en men doet te weinig om de Vietnamese economie te verbeteren. De trein schommelt behoorlijk en maakt veel lawaai, desondanks kan ik toch nog een paar uur slapen.

3 dagen Hanoi: woensdag 6/1, donderdag 7/1 en vrijdag 8/1
Woensdag 6 januari om ' s ochtends 4.45 uur komt de trein aan in Hanoi. Ik word naar mijn hotel La Belle Vie gebracht en duik nog 3 uur in het zachte bed.
Daarna ben ik fit genoeg om de stad te gaan bekijken. Ook hier weer veel brommers en scooters, je wordt er een beetje gestoord van. Hierdoor kun je de straat nauwelijks oversteken en op de stoep kun je vaak niet lopen door de geparkeerde brommers/ scooters en je wordt doof van het geclaxonneer. Ondanks dat het weerbericht regen opgeeft, is het op een paar druppeltjes na droog en een beetje zonnig bij een temperatuur van gemiddeld 23 graden. Goed weer om wandelend de stad te bezoeken. Hanoi heeft een aantal meren en oude gebouwen zoals de LITERATURE TEMPLE = de 1ste universiteit van Vietnam uit 1076 en een VLAGTOREN van 33,4 m hoog uit 1812, het voormalig presidentiële paleis, de woning waar Ho Chi Minh heeft gewoond en zijn mausoleum, de One Pilar pagoda (oorspronkelijk gebouwd in 1076 ) en de pagoda op het eiland in het Hoan Kiem meer die opgedragen is aan een schildpad.
Vrijdag 8 januari ontvlucht ik Hanoi en ga met de locale bus naar BAT TRANG: 14 km van Hanoi. Dit is een " pottery village " waar ceramische vazen, potten e.a. voorwerpen worden gemaakt. Vele winkels en marktplaatsen staan er vol mee. Apart om te zien !! Terug in Hanoi heb ik over de historische LONG BIEN brug gelopen . Hij is 2,4 km lang, overbrugt de Red river en is gebouwd door de Fransen tussen 1899- 1902. Nu is het een roestig geval voor brommers/scooters en de trein.

2 dagen Ha Long baai: zaterdag en zondag 9 en 10 januari:
Zaterdag rijden we met de shuttle bus van Hanoi naar de HA LONG BAAI op een afstand van 145 km waar we bijna 4 uur over doen. Bij de Tuan Chay pier gaan we aan boord van een junk . Hierop zitten we met z' n twaalven,: 4 Australiërs, 2 Filipijnen, 4 Belgen en ik. Het gebied behoort tot 1 van de 7 wonderen van de wereld. We varen tussen de bergen van het Karsgebergte met het cruiseschip: prachtig !!. Het is wel jammer dat het mistig is en dat het zelfs gaat regenen. Daarom heb ik ook maar afgezien van het kajakken en zwemmen en hebben ons rustig en droog laten rond peddelen op een bamboe vlot. Het eten aan boord wordt heel creatief opgediend en is heel smaakvol. ' s Avonds hebben we nog eventjes gevist, maar niets gevangen.
Zondag is het helaas ook bewolkt, maar we kunnen wel op het zonnedek zitten. We mogen zelf onze " springrolls" maken voor de lunch ( na 3 keer word ik er wel handig in). Daarna bezoeken we druipsteengrotten in het Karsgebergte. Begin van de middag brengt de shuttlebus ons terug naar Hanoi: hier is het warm en schijnt de zon ( hadden we moeten hebben in de Ha Long baai) . Ik heb nog een wandeling van 2 uur gemaakt voordat ik naar het station word gebracht voor de nachttrein naar Lao Cai. Na al dat eten en zitten van de afgelopen dagen is het heerlijk om weer de benen te strekken.

4 dagen in SAPA en omgeving: 11 - 14 januari:
Maandag 11 januari kom ik met de nachttrein ( duur 8 uur) aan in Lao Cai. Vandaar brengt een minibus me naar SAPA, in het noorden van Vietnam tegen de Chinese grens aan. Het is een bergachtig gebied op 1650 m. hoogte waar diverse berg volkeren wonen. Het kan hier behoorlijk koud zijn, maar nu niet. Dank zij de zon, die vandaag schijnt, lijkt het wel zomer bij een temperatuur van 16-18 graden. Na het ontbijt ga ik met de gids 2 omliggende bergdorpjes bekijken nl. MA TRA waar de " zwarte H' Mongs" wonen die zwart gekleed gaan en TA PHIN waar de " Red Dao' s" wonen met rode hoofddeksels en blauwe tunieken. Gehuwde vrouwen epileren hun wenkbrauwen en voorhoofd haren om hun status aan te geven. Ik ben zelfs bij een gezin thuis op bezoek geweest. De vrouwen houden zich vooral bezig met het maken en verkopen van tassen en kleedjes aan toeristen. ' s Middags heb ik SAPA bekeken en heerlijk in het zonnetje gelezen. Rond 17.00 uur, als de zon ondergaat, koelt het behoorlijk af.

Dinsdag 12 januari: heb ik de weekmarkt van COC - LI bezocht .
Dit is een kleurrijke markt waar verschillende etnische minderheden komen zoals de Flower Hmong, Black Zao, Phu La Nung en Tay, ieder met hun eigen traditionele kleding. Ze kopen en verkopen van alles zoals souvenirs, tassen, stoffen, traditionele kleding, vlees ( zelfs varkenskoppen), kruiden, groenten, tabak voor de bamboe pijp etc. Er is ook een markt waar waterbuffels verhandeld worden. Ook wordt er volop gegeten variërend van sticky rijst tot ingewanden ( ik ga er nog van griezelen).

Woensdag en donderdag 13 en 14 januari heb ik een 2 daagse trekking gedaan vanaf SAPA naar Cat Cat , Y Linh Ho, Lao Chai, Tavan, Giang TA Chai en Supan. Het is erg mooi om in dit berglandschap met de vele rijstterassen te lopen en de diverse bergstammen te zien. Ik slaap in een " homestay", dus bij mensen thuis. Het is allemaal erg primitief : ze maken een vuurtje midden in de woonruimte om te koken. Ze roken een waterpijp en drinken rijst wijn ( 30% alcohol) in hele kleine glaasjes wat in 1 slok wordt opgedronken waarna ze elkaar de handschudden en het glaasje opnieuw vullen. De 1 ste dag is het goed weer met wat zon, maar de 2de dag regent het en is het erg mistig. Dat was jammer. We hebben toen maar een aangepaste route gelopen op een min of meer verharde weg want op de modderpaadjjes viel niet te lopen tussen de rijstvelden. En door de mist zag je toch niets van de omgeving.
Terug in SAPA kon ik me nog wat opknappen in mijn hotelkamer en daarna werd ik naar het station in Lao Cai gebracht waar ik om 20.35 uur de nachttrein terug naar Hanoi had.

Vrijdag 15 en zaterdag 16 januari verblijf ik weer in het La vie hotel in Hanoi . Vanochtend heb ik voor 6 euro een nieuw klein rugtasje gekocht, want de rits heeft het begeven van mijn D.E.rugtasje en vanmiddag ga ik naar de waterpoppen show.
Verder heb ik Hanoi wel gezien, want hier word je stapel gek van de scooters en brommers.
En morgen ga ik om 18.50 uur met het vliegtuig naar Luang Prabang in Laos en zeg ik Vietnam good bye.

Dit waren dan weer mijn belevenissen in Vietnam. Het is een mooi land met aardige mensen en lekker eten.
Straks of morgen komen nog de foto' s.

Groetjes van Francine

  • 15 Januari 2016 - 08:18

    Nardy:

    Goedemorgen Francine,

    Een heel andere wereld waarin jij verblijft.
    Leuk om mee te lopen met je.
    Geniet ervan en wij horen weer van je.

    Lieve groet uit IJsselstein

  • 15 Januari 2016 - 09:34

    George:

    Hoi Francine,

    Een hele kluif , dat verslag van jou. Wel heel interessant om te lezen.
    Fijn dat er een kaart bij zit, zodat we je route konden volgen.
    Merk je nog veel van de oorlog ? Hoe is de relatie tussen de mensen uit Noord- en Zuid Vietnam ?
    Een fijne tijd in Laos. Ben benieuwd naar je belevenissen daar.

    Groetjes,
    Ans en George

  • 15 Januari 2016 - 10:07

    Rietrietnicitummers@hetnet.nl:

    Hallo Francine,
    Wat een reis en wat maak je veel mee. Geweldig, we genieten van je verslag.
    Nog een fijne verdere reis.
    Groetjes Nico en Riet

  • 15 Januari 2016 - 12:50

    Henri En Lidy:

    Hi lieve Francine,

    Wat een prachtig ervaringsverslag vanuit Vietnam! Heerlijk om te lezen! Heel moedig hoor, om mee te rijden met iemand die je niet kent???
    De Vietnamese loempiaatjes kennen wij hier in Nederland ook goed hè! Worden verkocht vanuit een klein kraampje!! De Vietnamese keuken bevalt jou in ieder geval erg goed, lezen we!! Leuk!
    Heel veel plezier bij de komende plekken die je gaat bezoeken!!!
    Hartelijke groet van ons, Henri en Lidy

  • 15 Januari 2016 - 13:04

    Jacqueline:

    Hallo Francine,

    nou weer een heel verhaal.
    wat maak je toch veel mee in betrekkelijk korte tijd,wel interessant om te lezen.
    het gaat je goed naar de zin zo te lezen.
    ook fijn dat het eten je goed bevalt.
    nou we wensen je nog veel plezier voor de komende tijd en tot horens maar weer

    groetjes Henk en Jacqueline

  • 15 Januari 2016 - 15:03

    Ria:

    Hoi Francine je reist wat af in die paar weken, en wat fijn te lezen dat t goed met je gaat! Kijk weer uit naar je volgende verslag!

  • 15 Januari 2016 - 16:53

    José En Bert:

    Hallo Francine,
    De vooraankondiging van je reisverslag gaat nu idd goed. Je hebt veel ondernomen in korte tijd,
    Dit weekend verwachten wij sneeuw, winter is in aantocht !!!!
    Veel plezier,
    José en Bert

  • 15 Januari 2016 - 20:39

    Peter:

    hoi Francine.
    Breng je wat durians fruit mee naar nederland?
    Ik weet zeker dat je niet een vliegtuigreis meer zult kunnen maken!
    Fijne tijd in dat bizonder mooie Laos.
    Groetjes v Peter

  • 15 Januari 2016 - 21:54

    Mirjam:

    Hoi Francien,
    Knap hoor, hoe jij reist ! Prachtig de Ha Long baai en de rijst-terrassen!
    Het is leuk om weer te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Goede reis weer!
    Groetjes,
    Mirjam

  • 15 Januari 2016 - 23:25

    Arjan:

    Hoi Francine,
    Wat een mooie verhalen. Klinkt als een mooi land en dat je er een mooie tijd hebt gehad. Goede reis naar Laos en veel plezier daar!
    Lieve groet,
    Arjan

  • 17 Januari 2016 - 11:40

    Betty Langendoen:

    Francine wat beleef je veel, stuur je eens een zonnetje op kunnen we wel gebruiken,
    hartelijk groet van betty

  • 17 Januari 2016 - 16:47

    Theo Van Den Berg:

    Hallo Francine,

    Als voorheen, genoten van je verslaggeving en de mooie foto's erbij, toppie hoor!
    Je lijkt zwaarder/voller op de foto's geworden, of ligt dat m'n PC-scherm instelling ?
    Geintje hoor..... we blijven je volgen en groetjes uit IJsselstein.

    Gerry & Theo

  • 25 Januari 2016 - 13:23

    Harry Noordhof:

    Het was weer leuk om te lezen,verder veel reisplezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Actief sinds 28 Nov. 2015
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 11863

Voorgaande reizen:

13 December 2015 - 26 April 2016

2de Azie reis

Landen bezocht: