3de verslag: LAOS, van 17/1 t/m 1 februari 2016 - Reisverslag uit Don Không, Laos van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 3de verslag: LAOS, van 17/1 t/m 1 februari 2016 - Reisverslag uit Don Không, Laos van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

3de verslag: LAOS, van 17/1 t/m 1 februari 2016

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

01 Februari 2016 | Laos, Don Không

Hallo allemaal.
Dank voor jullie spontane reacties.
Inmiddels ben ik al 1,5 maand onderweg en heb ik LAOS ook al (bijna) gezien. Hier en in de volgende landen moet ik ( helaas) malaria pillen slikken: in totaal 56 stuks, maar tot nu toe heb ik hiervan nog geen diarree gehad. Wat trouwens ook over is, is mijn dove rechter duim en wijsvinger wat ontstaan was na mijn val. Ze voelen weer normaal aan. Daar ben ik erg blij mee!!!
Hier onder volgen mijn belevenissen in Laos.

3 dg. in Luang Prabang: zond. 17/1, maand.18/1, dinsdag 19/1
Zaterdag avond 16/1 vlieg ik van Hanoi naar Luang Prabang in Laos.
Wat een verademing om uit die die drukke stad Hanoi te zijn. De laatste dag daar regende het ook nog eens en was het fris.
Luang Prabang is daarentegen veel rustiger, mooier en gezelliger. Hier logeer ik in het Ancient hotel. Er zijn wel veel Franse toeristen, waarschijnlijk omdat Laos een voormalige Franse kolonie was en het heeft veel Franse koloniale gebouwen. De temperatuur is perfect: in de loop van de ochtend en middag zo'n 28 graden en 's ochtends en ' s avonds koelt het af tot 14 graden. Het oude deel van de stad ligt op een landtong en ingeklemd tussen 2 rivieren nl. de Mekong en de Nam Khan. Het heeft 80 Boeddhistische tempels met vaak draak ornamenten op de daken, die soms bijna de grond raken, met mooi houtsnijwerk en mozaïeken. Elke avond is er een gezellige (toeristen) avond markt in de hoofdstraat Sisavanvong.
Zondag heb ik heerlijk gewandeld langs de Mekong en de Phu Si berg beklommen via 329 treden. Hier boven bevindt zich de Phu Si tempel en heb je een mooi uitzicht over de stad, de Mekong en kun je genieten van de zonsondergang.
Maandag heb ik de schitterende tempel Wat Xeng Thong (1560) bewonderd en het dorpje Ban Xieng Leck bezocht. In dit dorpje wordt papier gemaakt en weven de bewoners prachtige kleurrijke kleden. En dinsdag ben ik met de ferry de Mekong over gevaren en daar een dorpje en wat tempels bezocht. En heerlijk relax aan de Mekong zitten lezen en genoten van de prachtige zonsondergang. Het is puur genieten in Luang Prabang bij 28 graden ( en dan te bedenken dat het in Nederland vriest en sneeuwt).

Woensdag, donderdag, vrijdag 20,21, 22 jan in NONG KHIAW:
Woensdag 20/1 verlaat ik Luang Prabang weer en rij in 4 uur naar Nong Khiaw. Het is maar een klein dorpje aan de Nam Ou rivier, omgeven door het schilderachtig landschap van het Karsgebergte. Hier logeer ik in een bungalow aan de Nam Ou rivier van het Riverside Resort, met een prachtig uitzicht op het water en de bergen. Ook hier is het warm en zonnig bij 30 graden en het koelt ' s nachts maar tot 23 graden af. Het is een ideaal wandel en fiets omgeving met watervallen , grotten en kleine armoedige bergdorpjes waar Kmu en Hmong minderheden wonen. In de Pha Tok grotten hebben vroeger Pathet Lao strijders en dorpelingen zich schuil gehouden tijdens de 2de Indochina oorlog. Ik heb hier heel veel gelopen o.a. naar de bergdorpjes Sop Vanh en Sop Khann. Ze liggen ver buiten de bewoonde wereld en hebben hun eigen gebruiken. Tot 2 keer toe zag ik hoe ze eigen handig een varken slachten. Ze branden hem kaal en vangen zelfs z'n bloed op. Verder heb ik een heuvel/ berg beklommen en kon daar genieten van een prachtig uitzicht. Ja, de natuur is hier erg mooi!!
Daarnaast lees ik hier ook regelmatig. Ik heb al diverse e-boeken gelezen tijdens deze vakantie.

Zaterdag 23 januari: Nong Chiaw - PAC OU grotten,- Luang Prabang
In alle vroegte word ik wakker van de regen die lekker klettert op het dak van mijn bungalow, maar tijdens het ontbijt is het gelukkig weer droog en in de loop van de ochtend schijnt de zon weer.
Om 10.00 uur pikken een gids en chauffeur me bij het hotel in Nong Chiaw op en rijden we terug naar Luang Prabang. Onderweg bezoeken we de PAC OU caves of te wel de Tam Ting grotten wat bekent " de grotten van de duizend Boeddha beelden ". Hier staan inderdaad meer dan 4000 Boeddha beelden van klein tot groot en van verschillende materialen in een indrukwekkende kalkstenen klif aan de overzijde van de Mekong rivier ( 28 km van Luang Prabang). Zij zijn daar , sinds de 16de eeuw, naar toegebracht door pelgrims. Vroeger bracht de koninklijke familie ook altijd een bezoek aan deze grotten tijdens het Laotiaans Nieuwjaar. In Luang Prabang logeer ik 1 nacht in het Villa Saykham hotel.

Zondag & maandag 24 en 25 jan. Luang Prabang & Vang Vieng.
Wat een tegenvaller, de zondag in Luang Prabang begint al met regen en de hele dag blijft het flink regenen bij een lage temperatuur van zo'n 13 graden. Ik sta om 6.00 uur op om de monniken langs te zien komen die in hun oranje gewaden en blootsvoets elke ochtend door de straten wandelen om voedsel op te halen voor hun ontbijt. Maar ze hielden waarschijnlijk niet van de regen want ik heb er niet meer dan 20 gezien.
Na het ontbijt reis ik met een gedeelde minibus in 4 uur tijd naar Vang Vieng ( 180 km). waar ik logeer in hotel The Elephant Crossing aan de Nam Song rivier. Het is hier een koude en natte bedoening. Vele bewoners en toeristen ( opvallend veel Chinezen) zien er verkleumd uit en lopen in regenkleding. Het Karsgebergte zit in de wolken. Slechts een enkeling waagt het te gaan kanoën / kajakken op de Nam Song rivier). De weersverwachting voor de komende 3 dagen voorspelt helaas ook niets goeds.
Ook maandag start met regen, maar vanaf 10.30 uur is het droog, maar wel fris bij 11 graden. Dit is extreem koud voor dit gebied waar het in deze tijd gemiddeld 28 graden is. Ik hoorde op CNN dat het in heel Oost Azië erg koud is en dat er a.g.v. de kou 85 mensen in Taiwan zijn gestorven en dat ze in China en Japan veel last hebben van sneeuw (evenals in New York en Washington). Zou er toch sprake zijn van een klimaat verandering??
Ook hier heb ik heerlijk gewandeld langs de Nam Song rivier en genoten van de mooie Karsbergen (waar veel grotten gehuisvest zijn) en uiteraard van de vele goudkleurige tempels en pagodes met hun monniken. Al moet ik zeggen dat alles veel mooier lijkt als de zon schijnt.

Dinsdag, woensdag,donderdag 26-27-28 januari in Vientiane:
Dinsdag 26 januari reis ik met een gedeelde minibus van Vang Vieng naar Vientiane in 3,5 uur over 160 km. Ook hier is het nog koud (13 graden) en regenachtig. Mijn donsjack, poncho en paraplu komen goed van pas. Donderdagmiddag slaat gelukkig het weer om en wordt het droog en stijgt de temperatuur naar 24 graden. Hier ben ik wel blij mee, want ik werd een beetje chagrijnig van dat slechte weer.
Men zegt dat Vientiane, met 400000 bewoners, de meest dorpse hoofdstad van de wereld is. Qua bouwstijl zie je duidelijk dat het een kolonie van Frankrijk is geweest. Ik logeer in hotel Phasouk Residence, midden in het Centrum. Vientiane heeft een aantal mooie tempels en pagodes en ligt ook aan de Mekong rivier. Zo bezoek ik in die dagen de PATAXI ( 1960) , dit is een triomfboog geïnspireerd door de Arc de Triomphe, de PHA THAT NUANG met z' n mooie gouden stoepa en liggende Boeddha, de WAT SI SAKET = de oudste tempel van Vientiane uit 1818 en diverse markten. Ook ben ik met de lokale bus naar het BHOEDA PARK ( Wat Xieng Khuan) gereden waar honderden aparte Boeddhische en Hindoestaanse beelden staan. 's Avonds kun je hier heerlijk zwalken over de avondmarkt en over de wandelpromenade langs de Mekong rivier.

Vrijdag en zaterdag 29 en 30 januari: Vientiane - Pakse - Champassak:
Vrijdag vlieg ik van Vientiane naar Pakse in 1 uur en 15 min en vervolg mijn reis per auto naar CHAMPASSAK waar ik logeer in een mooie bungalow van het Inthira Champassak hotel.
Wat is het hier warm, 32 graden overdag en ' s nachts 22 graden !!! ( gelukkig heb ik airconditioning in mijn bungalow)
Champassak ligt tegen de grens van Thailand en Cambodja aan. Het is maar een klein dorpje van 2 straten en niets te beleven, maar op elke km. staat wel een ( lege) tempel. Ook hier stroomt de Mekong rivier waar geen boot op te bekennen is.
Zaterdag huur ik een fiets om naar de VAT PHOU te rijden ( 10 km) . Dit is een Hindoestaanse Khmer tempel complex/ ruïne dat vroeger een belangrijk punt in het Angkor rijk was en het stamt uit de 7de - 10 de en 11de eeuw. ( ik verwacht dat de Angkor Wat in Cambodja indrukwekkender zal zijn). Het ligt in een mooie omgeving aan de voet van de Phu Kao bergtop, die de vorm heeft van een fallus/ linga en de scheppingskracht van de god Shiva representeert. Ook nu is het bloed heet, 33 graden. Terwijl ik door diverse dorpjes fietst valt het me op dat de mensen hier veel vriendelijker zijn dan in de rest van Laos en dat de rijstvelden veel groener zijn.

Zondag en maandag 31 Jan en 1 februari: DON KHONE eiland
Zondag verlaat ik Champassak weer en rij over land naar Ban Hatsaikhoun in 3 uur tijd, en daar stap ik over op een boot die me naar DON KHONE eiland brengt. Het is een van de 4000 kleine eilandjes van de Si Phan Don groep die gelegen zijn in de Mekong rivier in Zuid Laos, tegen de grens van Cambodja aan. Hier verblijf ik in Ban Lao bungalow.
De temperatuur is overdag 34 - 36 graden en er staat nauwelijks wind. Ook ' s avonds blijft het lang warm , 28 graden. Gelukkig heb ik weer airconditioning in mijn bungalow. Zelfs de koeien vinden het warm en zoeken verkoeling in het water. Het is een klein maar mooi eiland en leent zich erg goed om te wandelen en fietsen. De meeste woningen staan op palen omdat het water in de Mekong rivier tijdens de regenperiode veel hoger staat. Er zijn ook een aantal watervallen die de moeite waard zijn, zo heb ik de LI Phi / Tay Somphamit waterval bezocht. Hier bevindt zich ook de enige spoorlijn (restant ) van heel Laos die vroeger aangelegd is door de Fransen. Middels een brug kun je ook het DON DET eiland bereiken. Hier logeren veel back trekkers.

Dinsdag 1 februari; STUNG TRENG in CAMBODJA.
Morgen ga ik met de boot naar Ban Nakasung en vervolgens met de bus naar STUNG TRENG in CAMBODJA.



AANTAL BIJZONDERHEDEN OVER LAOS:
1) De Chinezen hebben veel invloed in Laos en plukken daar zelf de vruchten van:
A) ze bouwen dammen in de Mekong rivier en haar zijtakken o.a. de Nam Ou rivier om elektriciteit op te wekken voor eigen gebruik. Helaas heeft dat veel nadelige milieu effecten en een verwoestend effect op de voedselvoorziening en dé visstand voor de locale bevolking.
B) De Chinezen exploiteren rijstvelden, akkers met watermeloenen en rubberbomen in Laos. Ze gebruiken hiervoor veel chemicaliën, buiten de Laotiaanse boeren uit en brengen al deze producten naar China.
C) De Chinezen zijn van plan om een spoorlijn voor een hoge snelheidstrein aan te leggen van Thailand - Laos - Vietnam naar China.

2) Laos leeft van de landbouw en heeft geen industrie.

3) Sinds de 2de Indochinese/Vietnamese oorlog in 1975 is Laos een communistisch land met slechts 1 politieke communistische partij. Het volk kan dus niet kiezen!

4) De wegen in Laos zijn in slechte staat en voor een deel nog ongeasfalteerd.

5) Er zijn nog veel Laotianen die via de Mekong rivier vluchten naar Thailand.

6) Er is leerplicht t/m de lagere school. De ouders moeten wel betalen voor het onderwijs. Voor de lagere school zo'n 100.000 kip ( ca . 11 euro p.j.) , voor de middelbare school 100 dollar, voor de universiteit enkele duizenden dollars ( boeken, uniform en huisvesting exclusief) Bij een gemiddeld inkomen van 250 dollar is dat een hoge uitgave. Vele steden hebben geen middelbare school of een universiteit.
Jongeren uit arme gezinnen gaan daarom voor hun scholing en opvoeding naar een klooster en worden monnik.

7) 57% van de bevolking is Boeddhist.

8) levensverwachting voor mannen is 50 jaar en voor vrouwen 53 jaar.

9) De Laotianen zijn rustig, bescheiden, afstandelijk en minder opdringerig dan de Vietnamezen in hun verkooptechniek. Ze groeten met " suhbeydee" wat hallo of dag betekent. In het zuiden van het land zijn de mensen beduidend vriendelijker en spontaner dan in het midden en noorden van Laos.

10) De Mekong rivier is 4900 km lang en stroomt door 6 landen voordat ze in de zuid Chinese zee uitmondt. Deze 6 landen zijn: China, Myanmar, Laos, Cambodja, Thailand en Vietnam.



Dit waren dan weer mijn belevenissen in Laos.
Ik heb er van genoten. Het was weer erg afwisselend wat ik gezien heb. Zelfs de temperatuur toonde grote verschillen van meer dan 20 graden.
En morgen ga ik naar Cambodja: weer een voor mij nieuw land !

Ik probeer zo snel mogelijk ook de bijbehorende foto' s te plaatsen op mijn weblog. Hopelijk lukt het want de internet verbinding is hier niet zo best.

Groetjes van Francine

  • 01 Februari 2016 - 15:48

    Ria:

    Jeetje, die foto van monniken over de brug, op weg naar voedsel! Dankjewel weer voor je kleurrijk verslag en je prachtige foto's!

  • 01 Februari 2016 - 16:08

    José En Bert:

    Veel beleefd en gezien, goed dat je vingers/ duim weer normaal functioneren.
    mooi verslag.
    een fijne voortzetting van je reis.
    Groet José en Bert

  • 01 Februari 2016 - 16:15

    Ima En Wim:

    Suhbeeydee Francine, wat een prachtig verhaal weer en wat goed dat je er zo heerlijk van kan genieten.
    In Nederland zijn de weeromstandigheden inderdaad uitermate ongezellig dus wat dat betreft tref je het wel.
    Met ons in Zwolle gaat het heel goed , zeker nu we vanuit Nijmegen en Schoonhoven ook betere berichten ontvangen. Wij verlangen zeer naar de lente maar we moeten nog even geduld hebben.
    Francine, geniet er maar lekker van en de groeten aan Cambodja.

    Lieve groet vanuit het Zwolse,

    Ima en Wim

  • 01 Februari 2016 - 16:28

    Marian:

    Hi Francine,

    Het weer is hier al net zo wisselvallig als bij jou. De ene dag mooi en dan weer storm en regen. Het lijkt hier meer op herfst dan op winter.
    Heb weer genoten van je verslag. Wat interessant trouwens ook die achtergrondverhalen: nooit geweten dat de Chinezen een soort heersers zijn daar in Laos. Best bijzonder.

    Hier gaat het goed: ik ben druk met mijn opleiding 2 dagen in de week en daarnaast vraagt het ook gemiddeld 2 dagen voorbereiding. Erg interessant allemaal. Verder bezig met de inrichting van mijn werkkamer en mijn ondernemingsplan, dus ik hoef me niet te vervelen (niet dat ik daar ooit last van heb).

    Ik wens jou weer een mooi vervolg toe in Cambodja en zie uit naar je volgende verslag.

    Groetjes
    Marian

  • 01 Februari 2016 - 19:21

    Nardy Bleeker:

    Hallo Francine,

    Het Zwolse weerbericht heb je hierboven al kunnen lezen van Wim en Ima. Niets aan toe te voegen. Alleen wel jammer dat het niet echt winteren wil. Zijn ook op dit moment veel mensen met griep. Verder gaat het hier prima. Net weer twee weken Windesheim afgerond, was weer leuk. En vorige week hebben we niet 1 maar zelfs 2 dagen op Wybe mogen passen. Elke keer een feestje.
    Lieve Francine, geniet nog lekker van je vakantie. Je hebt nog even voor de boeg.
    Lieve groet van Paul en Nardy

  • 01 Februari 2016 - 21:27

    Gerke:

    Hoi Francine,

    Leuk om je verhalen te lezen en je mooie foto's te zien! Geniet nog lekker van je reis.
    groetjes Gerke

  • 01 Februari 2016 - 21:30

    Mirjam:

    Hoi Francine,
    Ik heb tussen het studeren (anatomie ivm cursus) door, je verslag gelezen: een leuke afwisseling.
    Leuk om de achtergronden te lezen. Ik vind het knap hoe je het allemaal georganiseerd hebt. Jammer dat je het weer niet kunt regelen :-) .
    Veel reisplezier naar en in Cambodja!
    Groetjes,
    Mirjam

  • 02 Februari 2016 - 19:06

    Jacqueline:

    Hallo Francine,

    weer een leuk verslag van jou,
    gelukkig is je vinger weer in orde, want dat is ook ongemakkelijk als dat niet goed functioneert.
    als je het over de tempels heb,moet ik denken aan onze tocht door Thailand, want daar hebben we ook veel tempels gezien.

    Allen jammer dat het weer niet meezit, maar ja dat geldt voor iedereen.
    het is daar in ieder geval meer genieten dan hier,want het is hier niet best.
    Francine geniet nog maar voor de komende tijd, veel plezier in Cambodja.

    groetjes Henk en Jacqueline

  • 02 Februari 2016 - 22:54

    Corrie Duijnstee:

    Hallo Francine,

    Wat een mooie foto's. Ze geven een heel mooi beeld van wat je allemaal gezien en beleeft hebt in Laos.
    Geniet maar van het vervolg van je reis in Cambodja.

    groetjes van Corrie en Jo

  • 03 Februari 2016 - 13:30

    Adri Luijpers:

    Hallo Francine, wat weer een prachtig verhaal!!! Het is weer een heel andere wereld.
    Verleden week was er een filmpje van Laos op t.v. Leuk is dat dan omdat je weet dat jij er ook zit.
    En bij het programma Floortje op reis was Nepal ,zei was daar bij een Amerikaans meisjes die een weeshuis runde met 50 kinderen ze was pas 28 jaar en was er al vanaf haar negentiende was geweldig om te zien.
    Geniet ze en wij kijken weer uit naar je volgende reisverslag.
    Heel veel groetjes, Adri

  • 03 Februari 2016 - 15:35

    Theo Van Den Berg:

    Hallo Francine,
    Je reis verslaggeving was weer toppy, velen met ons genieten er weer erg van, zo blijkt !
    Francine, "IJsselsteins_ Floortje" op reis naar Cambodja , dat wordt zeker weer veel beleven
    en verrassende indrukken opdoen. Blijf gezond en genieten hoor!
    Fijne voortzetting van je reis en veel inspiratie toegewenst.
    Groetend. .... Theo & Gerry.

  • 03 Februari 2016 - 18:46

    Frans:

    Hoi Francine, leuk dat jij ook op het eiland bent geweest met de duienden beelden. Laos is inderdaag veel rustiger dan Vietnam. Bestond de franse bakkerij nog in Vientiane kon je nl lekkere crosants kopen?
    Cambodja staat ook nog op mijn lijstje. Ben benieuwd hoe het daar is.


    gr. Frans

  • 04 Februari 2016 - 09:44

    Nardy:

    Ha die Francine,

    Jij op de fiets.
    Zorg dat je niet verdwaal.
    Geniet nog maar.

    Hier is het op het ogenblik vrij rustig.
    Groetjes Nardy

  • 08 Februari 2016 - 18:01

    Harry Noordhof:

    Het was weer leuk om je verslag te lezen,geniet verder in Cambodja!

    Groet Wilma en Harry.

  • 12 Februari 2016 - 16:17

    Leo En Margaret Lubbers:

    Zoals wij van jou gewend zijn houd jij ons uitgebreid op de hoogte. Diagonaal lezend zie je erg veel en geniet je. Wij hebben, na jouw nieuwjaarswensen gewacht tot de dag van vandaag om te reageren.
    Het is hier carnaval en wij herinnerden ons de individuele deelname van Henk aan de optocht, hij was het die hem graag langer maakte. En nu is het , wij gaan bijna naar de sneeuw. Ook dat ga jij nog doen.
    Goede reis, fijn dat de hand het weer naar behoren doet, geniet met volle teugen en een hartelijke groet van ons twee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Actief sinds 28 Nov. 2015
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 11861

Voorgaande reizen:

13 December 2015 - 26 April 2016

2de Azie reis

Landen bezocht: