4 de verslag: Cambodja van 2 t/m 13 februari 2016 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 4 de verslag: Cambodja van 2 t/m 13 februari 2016 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

4 de verslag: Cambodja van 2 t/m 13 februari 2016

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

13 Februari 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie e- mails en reacties op mijn weblog. Ik vind het erg leuk om iets van het thuisfront te horen.
Nu krijgen jullie het verslag van het 4 de land wat ik op deze reis bezoek namelijk Cambodja waar ik 12 dagen rond heb getrokken. Het was voor mij weer een nieuwe ervaring en voor jullie misschien ook.

Dinsdag 2 februari: STUNG TRENG in Cambodje
Met een volle boot worden we van het eiland Don KHONE ( Laos) overgezet naar het vaste land bij Bam Nakasung. Voordat we in de bus stappen naar Cambodja worden de papieren voor het visum al in orde gemaakt zodat we niet te veel oponthoud hebben bij de grens. Ik had nog voldoende Laotiaanse kips over om hiermee mijn visum te betalen. In de bus zitten ook reizigers met bestemming Banlung, Phnom Penh en Siem Reap. Ik moest er in STUNG TRENG uit. Maar de chauffeur waarschuwde me niet waardoor we Stung Treng voorbij reden. Gelukkig had ik zo'n voorgevoel dat er iets mis ging waardoor ik de schade nog heb kunnen beperken tot 10- 15 km. Toen heb ik een lift met een bestelbusje teruggekregen en vervolgens op een brommer naar mijn hotel " Mekong Bird" gebracht. Dat was weer echt spannend: de brommer rijder met mijn reistas van 21 kg tussen zijn benen en ik achterop met mijn rugzakken en dan over een weg die deels onverhard is. Ik was in ieder geval blij dat ik er was. De Mekong bird is een heel idyllisch hotel aan de San/ Mekong rivier. Helaas kon ik door de muggen niet ' s avonds op mijn balkon zitten van mijn huisje op palen. Het hotel ligt 5 km buiten de stad en afgelegen. Ik heb ook nu gewandeld en de bewoners in hun armoedige houten huisjes op palen bezig gezien met hun dagelijkse beslommeringen. De mensen zijn erg vriendelijk, alleen jammer dat ze nauwelijks Engels spreken. De temperatuur is 33 graden

Woensdag en donderdag 3 en 4 februari: KOH TRONG;
Na een heel apart ontbijt zittend op een terras boven de rivier met mooi uitzicht over het water, reis ik woensdag met de auto in 3 uur tijd ( 135 km) naar Kratie. Hier stap ik over op een ferrie die me overzet naar het eiland Koh Trong. En daar moet ik nota bene weer, met mijn bagage, op een brommer klimmen, die eerst over een loopplank over het zandstrand moest rijden en vervolgens over een deels ( on) verhard pad. Ook nu kneep ik hem ( niet letterlijk), al zijn die brommer rijders hier wel heel wat gewend want ze verplaatsen hele ladingen en soms zitten er wel 4-5 mensen op. Hier logeer ik in het Arun Mekong Guesthouse, zonder wifi, alleen koud water en overdag geen elektriciteit, wel ' s avonds en gekko' s en een kikker in mijn badkamer. Dit eiland is maar 30 m2. groot en bevindt zich midden in de Mekong. Er rijden geen auto' s, wel brommers en fietsen op smalle (on) verharde paden. De mensen wonen m.n. langs het water van de Mekong in houten armoedige huizen op palen. Er grazen wat koeien, hier en daar staan hooibergen, bananenplantages, tomaten plantjes en 2 tempels. Er is ook een Vietnamese pagode en een Vietnamees drijvend dorp te zien. De meeste toeristen bekijken het eiland op de fiets, maar ik doe het lopend want ik heb 1,5 dag de tijd. De Cambodjanen hebben allemaal een lange broek en een trui of blouse aan met lange mouwen en een muts of pet op, maar de toeristen lopen rond in korte broek en t-shirt, in beide gevallen voor de zon. Jammer dat je hier nergens kunt zwemmen, want dat zou wel heerlijk zijn bij dat warme weer. Gelukkig staat er wel een lekker windje. Ook heb ik het plaatsje Krati , aan de andere kant van de rivier, bezocht (overgestoken met de ferrie voor 25 dollar cent). Leuk ter afwisseling, met meer winkeltjes en een markt.

Vrijdag, zaterdag, zondag , 5-6-7 februari, PHNOM PENH.
Vrijdag zit ik 8 uur in de bus die mij naar PHNOM PENH brengt.
Hier logeer ik in hotel " The Tea house" met zwembad. Na een aantal dagen midden in de natuur geleefd te hebben is het nu ook wel weer leuk om in een grote stad te zitten. Er lopen wel veel politie agenten rond, dus ik zal extra letten op mijn rugzak.
Er zijn vele gebouwen en tempels , die ik bezocht heb, die de moeite waard waren, zoals:
* Het onafhankelijkheids monument ( Vimean ekareach), gebouwd ter ere van de dag ( 9 november 1953) waarop Cambodja onafhankelijk werd van de Fransen (lijkt op de middelste toren van Ankor Wat ).
* Het koninklijk paleis : gebouwd in 1866. Koning Sihamoni woont hier nog. Het is een complex van schitterende, goudkleurige gebouwen. Op het terrein bevindt zich ook een zilveren pagode, waarvan de vloer bestaat uit 5329 tegels ( 1 kg per stuk) van zilver. En er staan veel Boeddha beelden met ingelegde diamanten.
* Diverse Wat' s: dit zijn Boeddhistische kloosters/tempels zoals Wat Langka, Wat Botum, Wat Dunalom en Wat Phnom. De laatste tempel heeft de stad haar naam gegeven (PHNOM betekent heuvel). Veel Boeddhistische gelovigen gaan hier bidden en offeren. Hier lopen ook veel monniken rond in hun oranje gewaden.
Ook heb ik de Centrale Markt ( Psar Thmei) en de Night market bezocht. Erg leuk en gezellig met vele kraampjes met allerlei goederen en verse producten ( zelfs levende kreeften, slakken, warmen etc)
Verder is het heerlijk om over de boulevard langs de Mekong en de Tonle Sap rivier te lopen en te genieten van een verse cocos noot ! Op zondag ( Chinees nieuwjaar) zie ik veel mensen nepgeld verbranden in een vuurkorf voor hun huis. Dit doen ze als offer voor overleden familie leden. Ik ben niet naar de " killing fields" en het Tuol Sleng museum geweest aangezien ik geen zin had om de gruwelijkheden die Pol Pot op zijn geweten heeft van dichtbij te zien. Ik heb er al genoeg over gelezen. Al met al vind ik PHNOM PENH ( de hoofstad met 1,3 miljoen inwoners) een gezellige stad en het is makkelijk de weg te vinden aangezien elke straat zowel een naam als een nummer heeft.

Maandag en dinsdag 8/2 en 9/2 in KAMPONG THOM::
Maandag rij ik van Phnom Penh eerst naar SKUON waar ze gefrituurde spinnen en wormen en slakken etc. verkopen. Vroeger heb ik er weleens een gegeten, dus ik weet hoe ze smaken. Daarna rijden we door naar mijn homestay in Ogroakai (30 km van Kampong Thom). Het gezin bestaat uit vader, moeder en 2 kinderen van 7 en 5 jaar. Ze wonen in een houten huis op palen. Ik slaap op zolder op een matras met een klamboe. Er is jammer genoeg geen douche, wel een normale toilet met een bak grondwater er naast waarmee je door kunt spoelen. Maar de huisvrouw kan lekker koken: 3x per dag rijst, aardappels, groenten en vlees. Maar ze eet meestal zelf niet mee. Ze geeft als reden op dat ze geen trek heeft als ze net gekookt heeft op het open houtvuur. Ze gaat later eten nadat ze zich gewassen heeft.
We brengen een bezoek aan SAMBOR PREIKUK waar tempels uit de 6de en 7de eeuw staan nl. de Prasat Tao, Prasat Sambor, Prasat Yeah Puon. Knap hoe ze in die tijd al zo degelijk konden bouwen. Daarna rijden we naar het dorpje waar de gids woont. Hij leert hier een aantal arme kinderen Engels na schooltijd. Ik krijg eerst een demonstratie wat de kinderen al geleerd hebben en daarna mag ik ze les geven in het Engels. Ze zijn allemaal erg gemotiveerd. De volgende dag bezoek ik de lagere school, kleuterschool en de middelbare school van het dorp. De kinderen hebben alleen ' s morgens school van 7.00 - 1100 uur. Het niveau is duidelijk lager dan in Nederland. Op het platteland zien ze niet veel buitenlanders, dus ik ben voor hun een bezienswaardigheid.
Ook hier is het heerlijk wandelen op de zand paadjes en de vissers te zien vissen met netten. Er groeien hier zelfs doppinda' s en cashewnoten. Het is allemaal zo relax en stil.

Woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag, 10-11-12-13 februari in SIEM REAP:
Woensdag neem ik weer afscheid van het gastgezin en het platteland en rij eerst naar Kompong Kdei waar een 900 jaar oude brug te bewonderen is uit de Angkor periode. Daarna rijden we door naar Siem Reap. Hier logeer ik in het Centraal Boutique hotel met zwembad en een eigen balkon. Het is een geweldig goed hotel wat met een 9.1 wordt gewaardeerd. Ook hier is het 34 graden. Het heeft diverse markten nl een Centrale markt, een avond /nacht markt en de oude markt. Overal kun je je laten masseren voor weinig geld. Zo bestaat er ook een Dr. fish voetmassage waarbij je met de voeten in een aquarium met vissen zit. Ook ontbreken de nodige tempels niet zowel binnen als buiten de stad. Aangezien het nu ook Chinees nieuwjaar is zie je her en der in de stad draken- en leeuwendans uitvoeringen die de boze geesten moeten verdrijven. Ik huur 3 dagen een fiets voor 1 dollar per dag en ga hiermee heel veel tempelcomplexen van meer dan 25 km2 in in de omgeving bekijken.(400 km aangewezen als Unesco erfgoed) Een van de belangrijkste is natuurlijk de Angkor Wat met hindoeïstische en boeddhistische tempels uit de 6-11de eeuw. Er staat ook nog een mini versie van de Angkor Wat genaamd " de Pre Rup" welke in 961 gebouwd is. Maar de Bayon, met meer dan 200 gebeeldhouwde gezichten en gravures, is ook de moeite waard. En aan de TA Prohm kun je goed zien dat de tempels overwoekerd zijn geweest door oerwoud want vele gebouwen zijn innig verstrengeld met boomstammen. Ze zijn pas in de 18de eeuw weer herontdekt. En TA Keo is ook bijzonder omdat deze tempel gemaakt is uit groen zandsteen. Het was trouwens een flinke klim naar de top van deze tempel waar je een mooi uitzicht had. Zo ben ik ook de heuvel op gelopen bij Phnom Bakheng om de zonsondergang boven Angkhor Wat te zien. Maar helaas, het was zo druk dat ik eerst in de rij 1 uur moest wachten en toen was ik nog niet aan de beurt om de Shiva tempel te beklimmen, en toen heb ik het maar opgegeven. Ik ben zelfs naar " de Banteay Srey" gefietst welke zo'n 30 km van Siem Reap verwijderd ligt. De meeste mensen gaan hier naar toe met de tuk tuk, maar ik geef de voorkeur aan fietsen. Maar na zo' n dagje wandelen en fietsen bij 34 graden is het een genot om wat baantjes te trekken in het zwembad van het hotel. Ook ' s avonds blijft het met 26 graden nog behoorlijk warm. Als ik dan vanuit mijn gekoelde kamer naar mijn balkon ga heb ik het idee dat ik in oven terecht kom.

ENKELE BIJZONDERHEDEN OVER CAMBODJA:
* Cambodja is een constitutionele monarchie met een
democratisch meer partijen systeem. Maar in wezen is er 1
partij systeem aangezien de CPP ( Cambojan People' s Party)
het machtigst is en voor het zeggen heeft onder leiding van Hun
Sen.
* De huidige koning is Sihamoni ( sinds 2004).
* Er heerst veel corruptie binnen de Cambodjaanse regering.
* Cambodja heeft 14 miljoen inwoners en is 4,5 x zo groot als
Nederland.
* 88% van de bevolking is aanhanger van het Hinayana
Boeddhisme of wel het Theravada Boeddhisme. Sinds 1989 is
dit de staatsgodsdienst, maar de grondwet garandeert sinds
1993 vrijheid van godsdienst
* Grote problemen vormen:
- de hoge mate van armoede
- de talloze landmijnen die er nog liggen.
- de toeloop van de Vietnamesen die in CAMBODJA komen
wonen .
- De toename van het aantal gevallen van aids.
- Er is veel prostitutie. (en ik zie veel Westerse mannen lopen
met een jonge Cambodjaans schone).
* Van 1864- 1953 : Overheersing door de Fransen.
* In 1953 onafhankelijk van de Fransen
* Van 1975- 1979: De rode Khmer:
- zij vermoorden bijna 60000 Boeddhistische monniken,
Christenen en intelligente mensen. Want Pol Pot wilde van
Cambodja een agrarische samenleving maken.
* 1978- 1980: de Vietnamesen verdrijven de Rode Khmer naar
het westen , naar de grens van Thailand.
* 1998: Pol Pot sterft.

* Vrouwen ( maar ook mannen) trekken, bij elkaar, hun eerste
grijze haren uit, net zoals wij onze wenkbrauwen epileren.
* Het gemiddeld inkomen is 400 dollar. De armen leven van 300
dollar per maand en de rijken van 1000 dollar per maand.
* De voornaamste bron van inkomsten is de landbouw.
* Cambodja importeert elektrische apparaten en auto' s.
* Op het platteland hebben de mensen nog grote gezinnen. 6-7
kinderen is heel normaal.
* De meeste mensen op het platteland staan vroeg op, 4.30 uur,
gaan dan op het land werken, doen 's middags een dutje in de
hangmat en gaan dan verder met hun werk. En 's avonds
liggen ze om 21.00 uur in bed.
* Je kunt hier betalen met dollars en met Riel (1 dollar is 4000
Riel)
* Benzine kost maar 0,70 dollar cent per liter.
* Aan de provinciale wegen verkopen ze benzine in plastic liter
flessen.
* Veel bedrijven in CAMBODJA zijn in buitenlandse handen.
* Rijstwijn wordt mn. op de grote boerderijen gemaakt waar ze
ook varkens houden omdat zij dan de overblijfselen op
kunnen eten ( 2 vliegen in 1 klap)
* In de kleine plaatsen op het platteland moeten ze volstaan
met een medische post waar verpleegkundigen dienst doen.
Er is geen arts aanwezig. Veel mensen vragen hier bij ziekte
raad van een medicijnman of bij hun (groot) ouders.
* In afgelegen plaatsen pompen de mensen grondwater op en
gebruiken dat voor hun dagelijkse watervoorziening.
* Ik heb slechts zeer weinig bedelaars en gehandicapten op
straat gezien. Alleen kinderen vragen soms geld.
* De gemiddelde levensverwachting is 63 jaar.
* Het is ongelooflijk wat ze al niet van rijst maken: hartige en
zoete snacks, snoepjes en maaltijden.


In die 12 dagen heb ik toch een goede indruk van Cambodja gekregen , met z' n prachtige tempels.
En zondag 14 februari vlieg ik naar Bangladesh. Ook hier ben ik nog nooit geweest. Ben benieuwd!! Ook daar is het warm. Zal ik iets van die warmte naar jullie toesturen, want ik zie dat het in Nederland nog fris en nat is ?!

Ik doe mijn best om de foto' s ook zo snel mogelijk op mijn weblog te zetten.

Groetjes van Francine

  • 13 Februari 2016 - 17:42

    Mirjam:

    Hoi Francine,
    Wat mooi dat je bij de mensen kan logeren (in een homestay). Leuk om de achtergronden ook te lezen die je beschrijft!
    Goede reis naar en in Bangladesh!
    Groetjes,
    Mirjam

  • 13 Februari 2016 - 18:16

    Ria S:

    Hoi Francine, Wat een interessante belevenissen weer. Goede reis in Bangladesh, Ria

  • 13 Februari 2016 - 19:03

    Jacqueline:

    Goede avond Francine,

    Weer een leuk verslag van jou.
    Je hebt het goed naar de zin zo te lezen en ook leuk om daar rond te fietsen denk ik.
    Ook fijn dat je zo bij mensen kunt logeren.
    Het is ook wel lekker om s''avonds even te badderen lijkt me
    Nou veel plezier en goede reis naar Bangladesh

  • 13 Februari 2016 - 20:25

    Ria:

    Drijvend dorp, oude bomen, Engelse les geven, je maakt weer heel wat mee, en ik lees het graag! Fijn volgend stuk reis!

  • 13 Februari 2016 - 20:36

    Betty Langendoen:

    een hele goede vlucht 14 feb. wat zie je toch veel moois in de wereld en ja, stuur maar eens wat zon op kunnen we helemaal goed gebruiken, hartelijke groeten van Betty langendoen

  • 14 Februari 2016 - 14:39

    Ans Pape:

    Geweldig zoveel jij meemaakt !
    We kijken al uit naar de reis en foto' s in Bangladesh .
    Een hele goede Reis. Groetjes Ans en George .

  • 14 Februari 2016 - 15:36

    Arjan:

    Lieve Francine, wat een prachtige beschrijving weer. Had je niet langer in dit land willen verblijven? Bijzonder die homestay. Goede reis naar Bangladesh! Liefs, Arjan

  • 15 Februari 2016 - 15:27

    Zwager Wim, :

    Francine, het is weer heerlijke kost om te lezen en kennelijk produceer je dat moeiteloos. Vrienden van ons staan op het punt om naar Thailand te gaan en af en toe vertellen we over jouw belevenissen.
    Hartelijke groet uit de Kloosterbrink en Ima en ik wensen je nog veel plezier toe in die prachtige landen.

  • 16 Februari 2016 - 17:05

    Theo Van Den Berg:

    Hallo Francine,
    Mooi toch weer om enerzijds jouw belevenissen nu al zo gedetailleerd te vernemen,
    anderzijds geweldig lijkt ons jouw eigen beleving van je reis tot nu toe ?
    Vooral blijven genieten en laat ons maar weer verbazen.!
    Groet....Theo & Gerry

  • 16 Februari 2016 - 21:22

    Gerke:

    Hoi Francine,

    Leuk om je belevenissen te lezen en de foto's te bekijken. Veel plezier in Bangladesh.
    Groetjes Gerke

  • 17 Februari 2016 - 13:44

    Adri Luijpers:

    Hallo Francine, wat weer een belevenissen gewelig . Leuk dat je er zelfs kunt fietsen al moet je wel de weg weten. en dan ook aan kinderen engelse les geven is weer heel wat anders is dat eigen initiatief ?
    Nog heel veel reis plezier en kijken uit naar je volgende verslag.
    Groetjes, Theo Adri

  • 29 Februari 2016 - 21:48

    Lies:

    Hoi Francine,

    Wat maak je weer een fantastische reis!! Wel erg heet! Leuk dat je daar gefietst hebt. De fiets is er een populair vervoermiddel zeker? Ik bewonder je om je durf en uithoudingsvermogen.

    Heb ook genoten van je foto's.

    Het is hier inderdaad nog koud, maar je merkt al goed dat de dagen langer worden. Nog een kleine zes weken dan ben ik ook met pensioen. Ik kijk er naar uit!

    Nog een fijne reis en tot het volgende verslag.

    Groeten,
    Lies

  • 04 Maart 2016 - 15:24

    Loes:

    Ben erg onder de indruk. Ik ga er echt voor zitten om jou verslagen te kezen. Tijdens t lezen verheug ik me al op de foto's. T kan dus nog armoediger dan Nepal. Wat een lef heb jij om zo te durven reizen. Ik heb bewondering voor je. Ben erg benieuwd naar Buthan. Staat ergens boven aan mijn lijstje. Veel plezier x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Actief sinds 28 Nov. 2015
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 11847

Voorgaande reizen:

13 December 2015 - 26 April 2016

2de Azie reis

Landen bezocht: