9de reisverslag Nepal, van 16 t/m 24 april 2016 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 9de reisverslag Nepal, van 16 t/m 24 april 2016 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

9de reisverslag Nepal, van 16 t/m 24 april 2016

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

24 April 2016 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,

Dit is mijn laatste verhaal van deze vakantie. Het gaat over de 8 daagse LANGTANG TREKKING in Nepal. Dit gebied, waar vooral veel Boeddhisten / Tibetanen wonen, is het ergst getroffen door de aardbeving op 25 april 2015. Nu nog steeds ondervinden zij de naweeën daarvan: heel triest. Maar het is een schitterend gebied om te lopen. Lees mijn verhaal maar eens.

Zaterdag 16 april: 1ste dag Langtang trekking:
Om 5.30 uur sta ik op. Rupa had belooft dat ze om 6.00 uur de pannenkoeken klaar zou hebben, maar ze moest het beslag nog maken en daar kon ik niet op wachten. Onderweg naar de taxi standplaats koop ik een paar samosa' s als ontbijt. De eerste taxi die ik aanhou vraagt 1000 roepies en wil in prijs niet verder zakken dan 700 roepies. Gelukkig kwam na 10 min. een tweede taxi die me uiteindelijk voor 400 roepies naar Chabel Chok brengt waar ik mijn gids Lakpa zal oppikken om samen verder naar het nieuwe buspark Machapolhari te rijden. Hier vertrekt onze jeep naar Langtang om 7.30 uur. Om 10.30 uur lunchen we al met dahl bad. Het landschap met de bergen is prachtig. De tweede helft van de rit gaat over een stoffige zandweg met ernaast een diepe vallei. Op een gegeven moment wordt de weg zelfs geblokkeerd door een vrachtauto met een lekke band. Rond 14.00 uur komen we aan in SYABRU BESI waar ik verblijf in het Yala Peak guesthouse. Het ligt in een dal , op 1500 m. hoogte, en is omgeven door bergen. Hier is al duidelijk te zien wat de aardbeving van 25-04-2015 heeft aangericht. Veel huizen zijn verwoest en daarvoor in de plaats staan golfplaten huisjes en tenten.

Zondag 17 april: 2de dag Langtang trekking
Het wordt vandaag een lange klimtocht van SYABRU BESI ( 1500 m.) naar LAMA HOTEL (2455 m.) We moeten een omweg nemen omdat de originele weg versperd is door land verschuivingen a.g.v de aardbeving en nog steeds niet hersteld is. Maar op deze omweg zien we ook aardverschuivingen en verwoeste huizen. Het is nog heel erg rustig met trekkers, in totaal ben ik de hele dag maar 3 groepjes tegengekomen. Het is wel sneu voor de gidsen en eigenaren van de guesthousen die hun geld moeten verdienen van het toeristme. In dit gebied leven veel gevluchte Boeddhistische Tibetanen. Je snapt niet waar ze van leven hier in de bergen. Op sommige plaatsen wordt het vlees van een koe gedroogd op het dak van een huis of wordt een klein stukje grond bewerkt. Ook bepakte ezels komen we tegen en een paar apen.
In totaal lopen we vandaag 6,5 uur ( excl. de lunchtijd) Mijn gids Lakpa zegt dat we dit snel hebben gelopen, want bij de vorige trekking had hij er 9 uur over gedaan. Het weerbericht voorspelde voor vandaag sneeuw, maar tot 14.30 uur was het zonnig en daarna trok de lucht dicht en om 15.30 uur vielen een paar regendruppels. Om 16.15 uur arriveren we bij de plaats Lama hotel. Sinds de aardbeving hebben ze geen electriciteit, wel solar energie, maar die werkt niet goed, want de douche was koud. Ik kreeg een emmer met warm water waarmee ik me kon wassen en een lampje op batterijen voor mijn kamer. In de eetkamer staat wel een potkachel te branden, waardoor het hier aangenaam warm is. Er logeren hier nog een Australisch stel en 5 Israëliërs. Iedereen gaat om 21.00 uur al naar bed.

Maandag 18 april: 3de dag Langtang trekking.
Goed geslapen. Wel vroeg wakker door het gestamp van de bergschoenen op de houten vloer en trap van de andere gasten.
Vandaag gaat de route deels door een bos en langs de Langtang rivier. De paadjes gaan wat op en neer vanaf Lama hotel (2455 m.) naar Langtang dorp (3430 m.) In dit gebied staan nu heel veel bloeiende rododendrons: prachtig !, vooral met als achtergrond de besneeuwde Langtung Lirung berg (7227 m.). Maar helaas zijn er ook veel aardverschuivingen zichtbaar, waardoor de route aangepast is. Ook zijn er veel ingestorte huizen te zien. In Langtang zelf zijn 170 mensen door de aardbeving gedood. Het enige nieuw gebouwde guesthouse met 1 kamer wordt nog steeds bevoorraad door winkels in Kathmandu omdat hier nog steeds geen aardappel en groenten verbouwd kan worden. Tot 12.30 uur is het zonnig en kan ik in mijn korte broek lopen, maar daarna raakt het bewolkt en rond 15.30 uur begint het te regenen. We lopen door naar het dorp Mundu waar we slapen in het Tip top guesthouse.
Ook hier heeft het noodlot toegeslagen want de bazin is tijdens de aardbeving gedood en liet 3 kinderen en haar echtgenoot achter. De kinderen zitten in Kathmandu op school en tijdens hun vakantie moeten ze pa komen helpen in zijn guesthouse.
Ook hier is geen electriciteit, wifi en warm water, maar ik kan me weer wassen met een emmer warm water in een kleine ruimte met een gas en rempedaal w.c. en een solar lampje. ' s Avonds begint het zelfs te sneeuwen. Gelukkig brandt hier ook een houtkachel en krijg ik 2 dikke dekens op mijn bed.

Dinsdag 19 april: 4de dag Langtang trekking:
Gelukkig schijnt de zon weer en is de lucht blauw. Om 8.15 uur gaan we weer lopen van Mundu (3430 m.) naar KYANJIN GUMBA 3870 m.). Het is een vrij makkelijke en korte route van slechts 2,5 uur. Ook hier staan vele Boeddhistische muurtjes waarbinnen zich mantra' s bevinden ( Mannies ) met Tibetaanse opschriften . Deze zijn nieuw omdat de oude door de aardbeving vernietigd zijn. De hele route hebben we prachtig uitzicht op de bergen Langtung 2 / Ghenge Liru (6569 m.) en de Langtung Lirung ( 7227 m.). Ze zijn allemaal bedekt met sneeuw. KYANJIN GUMBA is een klein dorpje met huisjes en guesthousen, wat minder vernietigd is dan Langtang. Hier slapen we in Trekkers Home, een mooi onderkomen. De middag is vrij om te acclimatiseren aan de hoogte. Ik maak een rondwandeling en ontmoet een vrouwelijke inwoonster die me uitnodigt voor thee. Ze laat me haar huisje zien, waar ze alleen woont. Haar echtgenoot en 2 kleine kinderen zijn omgekomen tijdens de aardbeving en de 2 overige kinderen volgen nu school in Kathmandu. Zij hebben nu vakantie, en over een paar dagen gaat ze ze terugbrengen naar Kathmandu waarbij ze 2 dagen moet lopen door de bergen en daarna nog 6 uur met de bus. Een hele onderneming !! Ik ontmoet ook een oud vrouwtje die op een stuk schuimrubber haar brood en thee nuttigt. Als ik naast haar ga zitten geef ze me een stukje brood. Heel lief ! Voor 1000 roepies heb ik nog een mooie Tibetaanse band gekocht. Een mooie herinnering aan deze streek met overwegend Tibetaanse bevolking.

Woensdag 20 april,: 5de dag Langtang trekking.
Vanochtend lopen we bergopwaarts van Kyanjin Gumba ( 3870 m.) naar KYAN JIN RI ( 4700 m.) We boffen dat het zonnig is. Er staat boven op de berg wel veel wind, maar het uitzicht is weer geweldig. Lapka had ingeschat dat we in 2 uur wel boven op de top zouden zijn, maar ik overtrof hem want wij deden er uiteindelijk maar 1 uur en 10 min. over. Daar boven hadden we nog een leuke ontmoeting met Jozef uit Beieren en zijn gids. Hij vertelde me dat ze een film over Langtang aan het maken waren voor de Duitse / Beierse T.V. Hij houdt me op de hoogte wanneer de film uitgezonden wordt. ' s Middags maken we nog een hike naar een oud verlaten landingsplaats voor vliegtuigen. De route gaat over gletsjers, land verschuivingen en langs een stromende rivier. Het was wel een koude tocht want de zon was inmiddels verdwenen en de wind was fors. Eind van de middag gaat het zelfs regenen en sneeuwen, maar toen zaten we al weer binnen.

Donderdag 21 april: 6de dag Langtang trekking.
Vandaag lopen we dezelfde route terug, maar dan voornamelijk bergafwaarts van Kyanjin Gumba (3870 m.) naar Lama hotel ( 2455 m.) Eerst lopen we naar Langtang waar het landschap, sinds de aardbeving, veranderd is in een maanlandschap met veel stenen a.g.v. de landverschuivingen. Daarna krijgen we bij Thyangsyapu een gebied met vele bloeiende roze en witte rododendrons. En uiteindelijk lopen we door een bos tot de plaats Lama hotel, waar we zelfs herten zien lopen. Rond 16.00 uur komen we aan in het Friendly guesthouse, waar ik en Lapknu de enige gasten zijn . Ook vandaag hebben we geboft met het weer want tot 15.00 uur schijnt de zon en daarna neemt de bewolking toe en gaat het weer een beetje regenen. Het bergafwaarts lopen voel je wel behoorlijk in je beenspieren, maar een warme douche is ook nu niet mogelijk. Ik moet weer volstaan met een emmer warm water om me te wassen.

Vrijdag 22 april: 7de dag Langtang trekking.
Weer een nacht waarin ik 10 uur heb geslapen. Onvoorstelbaar!
Om 8.30 uur gaan we de laatste etappe afleggen van de Langtang trekking van Lhama hotel (2455 m.) terug naar Syaprubesi ( 1500 m.). Het eerste stuk is het weer klimmen geblazen, maar na de lunch in Khanjim (2235 m.) gaat het alleen maar bergafwaarts. Het is op deze hoogte duidelijk een stuk warmer en de bomen en struiken zijn groen. Ook nu ' s morgens zon en ' s middags bewolking. Om 16.30 uur zijn we in Syaprubesi, waar we de 1 ste dag ook begonnen zijn. We logeren nu in het Sherpa Norling Guesthouse, een beter hotel ( wel een stinkende gas en rem pedaal w.c.). Eindelijk kan ik mijn e-mails weer lezen, dank zij wifi, en een echte warme douche nemen. Heerlijk !

Zaterdag 23 april: 8 ste dag Langtang trekking.
Vandaag, om 8.30 uur, rijden we met de jeep, weer terug naar Kathmandu. De dag begint bewolkt, ideaal weer om te reizen, dacht ik, maar het werd uiteindelijk bloed heet in de auto. Het eerste uur was de weg slecht: onverhard met veel stenen en gaten, langs een steile afgrond. Maar gaande weg werd het beter. Overal bergen en op sommige stukken bevonden zich groene rijstterrassen langs een kolkende rivier: erg mooi. 20 km voor Kathmandu werd het erg druk op de weg met vrachtauto' s, bussen, auto ' s en motors, met soms gevaarlijke inhaalmanoeuvres op de smalle tweebaans weg. Vanaf het nieuwe buspark pakken we de taxi naar huis. Ik neem afscheid van Lapka, mijn gids. Hopelijk vindt hij weer gauw een nieuwe klant voor een trekking, want daar moet hij van leven. Terug bij mijn gastgezin om 16.30 uur, betrek ik weer mijn geliefde kamer en schrob ik me weer lekker schoon.

Zondag 24 april: Kathmandu
Heerlijk weer geslapen in mijn vertrouwde bed en genoten van het ontbijt van Rupa ( rijst, rösti, papaja van eigen tuin). Het aantal vrijwilligers is uitgedund, er zijn er nog maar 3 over.
Ik rond mijn laatste verslag voor de website af en upload de foto' s voor de laatste 2 verslagen, heerlijk zittend in de zon op mijn balkon.
Vanmiddag loop ik nog even naar het Orthopedisch ziekenhuis om afscheid te nemen van mijn dierbare collega' s. En eind van de middag word ik met de auto opgehaald door de bodyguard van een patiënte van mij ( echtgenote van een hoofd officier van politie) voor een etentje bij haar thuis, samen met een collega. Ben benieuwd!!

En morgen, maandag 25 april, vlieg ik om 18.00 uur terug naar huis, waar ik dinsdag 26 april om 7.00 uur ' s ochtends hoop te landen. Ik heb al gelezen dat het fris, nat en koud is in Nederland. Dus ik zal mijn warme kleren, regenjack en paraplu bij de hand houden. Het is fijn dat ik opgehaald word.( ik hoop dat de vlucht goed en op tijd zal verlopen).

Ik wil jullie heel hartelijk danken voor jullie reacties ( al had meer respons verwacht). Als jullie interesse hebben in het zien van meer foto' s en video' s zijn jullie altijd van harte welkom bij mij thuis.

Groetjes van Francine

  • 24 April 2016 - 09:37

    Elwin Stout :

    Goede terugreis francine. En welkom thuis.
    Evt kan ik je ook komen halen op schiphol. Als je dat wilt moet je dat even laten weten.

    Elwin

  • 24 April 2016 - 09:58

    Loes:

    Hi Francine,
    Ik ben er weer helemaal voor gaan zitten om je verslag te lezen. Wateen geweldige tijd heb je gehad. Ik kom graag bij je langs om fotos te kijken.
    Goeie reis terug x

  • 24 April 2016 - 09:58

    Arjan:

    Hoi Francine,

    Wat een trekking weer! Stoer hoor. Het is hier inderdaad erg fris voor de tijd van het jaar. Wordt een koude Koningsdag. Hele goede reis naar huis!!

    Liefs,
    Arjan

  • 24 April 2016 - 10:01

    Riet:

    Dank voor al je mooie verslagen van je lange reis. Wij wensen je een voorspoedige reis en zeggen welkom thuis. Tot ziens in IJsselstein. Groetjes Nico en Riet

  • 24 April 2016 - 10:21

    Theo Van Den Berg:

    Hallo Francine,

    Wederom boeiend je verslagen mee beleefd.
    Wat zal jij inmiddels een conditie hebben !!!?
    Pak nu maar lekker je rust, en een hele fijne
    terugreis ! Groetend......Theo & Gerry

  • 24 April 2016 - 11:33

    Jacqueline:

    Hallo Francine,

    Geweldig al die avonturen en nu ben je toe aan rust en lekker naar huis.
    Goede reis naar Nederland en tot ziens,

    groetjes Henk en Jacqueline

  • 24 April 2016 - 11:43

    Marian:

    Hoi Francine,
    Ja, die conditie waar Theo het over heeft, zal voor mij een flinke uitdaging (en confrontatie!!!) zijn als we weer op de tennisbaan staan. Ik kijk er naar uit ;-).

    Wat een belevenissen weer: heerlijk om te lezen en wanneer jij het hebt over een gas- en rempedaal w.c. krijg ik daar ook echt zo'n beeld bij. Leuk om een keer foto's bij je te komen kijken.
    Ik wens je een goede thuisreis en hoor nog wel even via de mail wie je uiteindelijk ophaalt.

    Lieve groet
    Marian

  • 24 April 2016 - 12:00

    George En Ans:

    Hoi Francine,

    Geweldig deze tracking en wat een grandioze reis heb je weer gemaakt .
    Een hele goede en veilige vliegreis morgen !!
    Wij vertrekken dinsdag en komen op 10 mei weer terug. We spreken je dan.
    Het weer valt hier best mee, hoor. Maar ja, we zitten hier wel in Maastricht natuurlijk.

    Hartelijke groeten,

    George en Ans

  • 24 April 2016 - 13:18

    Nardy:

    Dat was een hele klim!zo te lezen.
    Wens je een goede terug vlucht.

    Groetjes Nardy

  • 24 April 2016 - 13:30

    Babs En Roy Go-bleeker:

    Hi Francine
    Een goede terugreis zonder problemen. Wij hebben morgen de crematie van Harry, De broer van Nardy . Hij is na een kort ziekbed door een agressief kanker op 20 april overleden. Dit is heftig aangekomen .
    Tot in Nederland, lieve groet, Babs

  • 24 April 2016 - 15:12

    Margaret En Leo:

    had het dus goed ETA 27-04-2016; 07.00u. see you.
    goede vlucht.

    leo

  • 24 April 2016 - 18:24

    Adri Luijpers:

    Hallo Francine, zo te lezen heb je het goed naar je zin gehad met de trekKing
    Ook dit avontuur heb je weer goed doorstaan.
    Leuk dat er weer steeds iets nieuws te ontdekken valt.
    Wij wensen jou een voorspoedie reis terug en tot gauw

    lieve groet Theo Adri

  • 24 April 2016 - 22:22

    Mirjam:

    Hoi Francine,
    Wat ben jij toch sportief zeg! En indrukweekend om nog de gevolgen van de aardbeving te zien.
    Ik wens je een goede terugreis!
    Groetjes,
    Mirjam

  • 25 April 2016 - 13:31

    Harry Noordhof:

    Wij wensen jou een goede terugreis!

    Wilma en Harry.

  • 25 April 2016 - 13:58

    Ellen En Peter:

    Hoi Francine,
    Bedankt voor je prachtige reisverslagen,
    en kom weer veilig thuis op de ruimtevaartbaan.
    Groet v Ellen en peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Actief sinds 28 Nov. 2015
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 11850

Voorgaande reizen:

13 December 2015 - 26 April 2016

2de Azie reis

Landen bezocht: